Lectures

November 2018

06
Nov
2018

Understanding ‘Post-Truth’

In Western Europe, especially in France, after 1968 continental philosophy took a postmodern turn: a loss of faith not only in grand narratives, but also in a coherent subject, in stable meaning, and in absolute truth. Meaning—Jacques Derrida taught—flickers, subverts itself, is ever in flux. His philosophy of deconstruction represented, he wrote, “the least necessary …
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October 2018

10
Oct
2018

Political Change, Capital Mobility, and the Populist Threat to Democracy

Politics has moved from parties of mass integration, through catch all parties, to cartel parties, to increasing fragmentation. Markets have moved from capital controls and embedded liberalism, to free capital movements and macroeconomic imbalances. These two movements seem to run in parallel even if they are not connected. Political elites have lost control over their …
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June 2018

26
Jun
2018

Reden wir über Reinheit: Normen, Körper, Bilder

 Im dritten Teil meiner Vortragsreihe geht es um ein besonderes Quellenmaterial über Vorstellungen von Reinheit, nämlich Werbung. Weil Bilder der Reinheit vor allem Bilder weiblicher Körper und der in ihnen enthaltenen Flüssigkeiten sind, bewegen sie sich in einer besonderen Spannung zwischen Idealisierung, Versachlichung und erotischer Aufladung. Wo und wie werden sie als Verkaufsargument eingesetzt? …
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19
Jun
2018

Reden wir über Reinheit: Normen, Körper, Bilder

 Im zweiten Teil meiner Vortragsreihe wird es fleischlich-konkreter. Reinheit als Unbeflecktheit wurde – und wird – an weiblichen Körpern definiert und visualisiert. Die visuellen Codes für Reinheit beruhen darauf, dass das bedrohlich Kontaminierende – der Sex, das Blut – nicht gezeigt werden darf. Am Beispiel der Debatte um die unbefleckte Empfängnis der Muttergottes und …
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12
Jun
2018

Reden wir über Reinheit: Normen, Körper, Bilder

“Rein” ist nicht dasselbe wie “sauber”. Rein (“puro”, “pure”) ist nicht geputzt (“pulito”, “clean”), sondern ein Zustand ursprünglicher Unbeflecktheit, der durch seine eigene Geschichte definiert wird. Reinheit kann nicht nach Belieben wiederhergestellt werden, sondern ist durch ihre Knappheit, ihre fragile Natur und ihr Bedrohtsein definiert. Reinheit ist imaginär, aber im christlichen Europa zwischen dem 14. …
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April 2018

25
Apr
2018

Will the Human Race Become Redundant?

 Ever since the advent of machinery, work has been associated with wage labour. Machinery brought promise of both higher wages and  redundancy. What do economics and history tell us about the fate of these promises? With the spread of automation the  dialectic between work and redundancy  may be reaching a point of resolution. What …
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March 2018

20
Mar
2018

Überreichtum – wann ist viel zu viel?

Für Platon war „Überreichtum“ ein exzessiver Reichtum, der nicht glücklich macht, weil er nicht tugendhaft ist. Aktuell ist die weltweite Vermögenskonzentration enorm. Inwieweit setzen Mitgefühl und Barmherzigkeit  der Habgier Schranken? Und sind Zorn und Neid tatsächlich eine Bedrohung für den Überreichtum von einigen wenigen? Martin Schürz ist Ökonom an der Oesterreichischen Nationalbank, wo er die …
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February 2018

13
Feb
2018

Rethinking the Global Crisis

We are sorry to inform you that the Monthly Lecture has had to be cancelled! We appreciate your understanding! In the face of the overarching structural social transformations of recent decades, which were rendered manifest by the crash of 2008 and its aftermath, there has been a resurgence of critical approaches to capitalism.  Nevertheless, it …
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January 2018

24
Jan
2018

New and Old Culture Wars in Europe and the Place of Central Europe

The Monthly Lecture has had to be cancelled! We appreciate your understanding! The Euro crisis and the migration crisis have revealed deep cleavages within Europe. The former is not just the financial crisis of the common currency, or the devastation of the reliance on particular financial institutions. But this crisis touched the very essence of …
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22
Jan
2018

Icons and Bolsheviks

In 1923 – 1924 photomontage became the main medium of Russian constructivism. It was hailed as a new revolutionary method destined to replace painting, which had come to be seen as antiquated. In reality, however artists such as Alexander Rodchenko, Gustav Klutsis, and Sergei Senkin employed archaic compositional structures in assembling elements of photographic images. Not only …
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